info@carnivalnews.net

Uudistuva IKEA jatkoi kasvuaan ja investoi tuulivoimaan Suomessa

IKEA Oy kasvatti liikevaihtoaan ja uudisti samalla liiketoimintaansa ollakseen entistäkin edullisempi, saavutettavampi ja vastuullisempi. Päättyneen toimintavuoden 2019* aikana yritys panosti erityisesti yhä sujuvampaan asiakaskokemukseen ja uusiutuvaan energiaan: IKEA rahoitti neljän uuden tuulivoimapuiston rakentamista Suomeen. Etelä-Pohjanmaan Ponsivuoreen rakennettu tuulipuisto on nyt aloittanut toimintansa.

Toimintavuonna 2019 IKEA Oy aloitti koko organisaationsa toiminnan läpileikkaavan uudistuksen ja vahvisti samalla panostuksiaan uusiutuvaan energiaan. Kuluneena toimintavuonna IKEA rahoitti neljän uuden tuulipuiston rakentamista Pohjanmaalle Långmossaan ja Ribäckeniin, Varsinais-Suomeen Verhonkulmaan sekä Etelä-Pohjanmaalle Ponsivuoreen. Tuulipuistoista ensimmäisenä valmistunut Ponsivuori on nyt siirtynyt IKEA Oy:n omistukseen ja aloittanut tuulivoiman tuotannon.

– Olemme tehneet merkittäviä investointeja saavuttaaksemme kestävän kehityksen tavoitteemme ja tukeneet samalla Suomen energia- ja ilmastotavoitteiden sekä hiilineutraaliustavoitteen toteutumista. Vuoden 2020 lopussa meillä on Suomessa yhteensä viisi tuulivoimapuistoa, jotka tuottavat puhdasta, päästötöntä energiaa, kertoo IKEA Suomen maajohtaja Timo Hulmi.

Uudet tuulipuistot valmistuvat kalenterivuoden 2020 aikana, jolloin IKEA Suomi ostaa tuulipuistot ne rakentavalta OX2:lta. Uusien tuulipuistojen myötä IKEA tulee tuottamaan uusiutuvaa energiaa Suomessa 520 gigawattitunnin verran vuodessa, mikä vastaa noin 104 000 kotitalouden vuosittaista energiankulutusta.

Asiakkaat haluavat yhä vaivattomampaa asiointia

IKEA on kasvattanut myyntiään Suomessa jo yhtenätoista vuonna peräkkäin. IKEA Oy:n liikevaihto kasvoi päättyneenä toimintavuonna 374,1 miljoonaan euroon. Liikevaihdon kasvu ylsi 2,7 prosenttiin ja liikevoitto 4,7 prosenttiin. IKEA-vähittäismyynti kasvoi Suomen markkinan lisäksi myös globaalisti.

– Olemme onnistuneet kasvattamaan liikevaihtoamme samalla kun olemme käyneet läpi organisaatiomme ja koko toimintamme uudistusta. Asiakkaiden odotukset ovat muuttumassa, ja haluamme kehittyä näiden odotusten ja toiveiden mukaisesti säilyttäen asiakkaamme liiketoimintamme keskiössä. Tämän toimintavuoden tulos osoittaa meidän olevan oikealla tiellä, toteaa Hulmi.

Tilivuonna 2019 IKEA-verkkokaupan kasvu jatkui entistäkin vahvempana: verkkomyynti kasvoi 46 prosenttia ja nousi jo yli kymmeneen prosenttiin kokonaismyynnistä.

– Asiakkaamme arvostavat yhä enemmän nopeaa ja sujuvaa asiointia, ja verkkokauppamme hieno kehitys on yksi osoitus tästä. Samalla kivijalkakaupan rooli toiminnassamme on vahva, ja asiakkaat asioivat tavaratalossamme entiseen tahtiin. Näemme tavaratalojen roolin muuttuvan monipuolisemmaksi asiakkaiden kehittyvien tarpeiden myötä, Hulmi kuvaa.

Päättyneen tilikauden aikana Suomessa käynnistynyt IKEA-liiketoiminnan uudistus keskittyy vastuullisuuden lisäksi erityisesti tuotteiden ja palveluiden saavutettavuuden sekä edullisuuden varmistamiseen. IKEA Oy panosti asioinnin helppouteen kaikissa kanavissaan muun muassa uudistamalla verkkosivunsa ja tuomalla asiakkaille uusia palveluita.

Toimintavuonna pääkaupunkiseudun tavaratalojen palveluvalikoimaan lisättiin saman päivän toimitukset. Lisäksi Espoon, Vantaan ja Raision tavaratalojen yhteyteen avattiin aukioloajoista riippumattomat noutoautomaatit. Suosiotaan kasvatti edelleen myös Click & Collect -palvelu, jonka avulla asiakas voi noutaa tilaamansa tuotteet valmiiksi poimittuina.

Lataa raportti tästä

*IKEA Oy:n ja Ingka Groupin toimintavuosi 2019: 1.9.2018–31.8.2019.

Vastaa