Vihermehuja lapsille – helpotusta vanhemmille

Miten luonto ja terveellinen ruoka saadaan taas osaksi lasten ja nuorten elämää?

Voidaan aloittaa mehustamalla, ehdotan minä. Nuorten luontosuhteen vaaliminen on tärkeää jo ihan kansantaloudellisesti. Terveet elämäntavat iskostuvat nuorena ja luonto virkistää mieltä, lievittää stressiä, vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä. Luonnolliset raaka-aineet ilman makeuttajia ja lisäaineita löytyvät luonnosta ja niitä olisi hyvä oppia arvostamaan jo nuorena.

Vanhempien huolena on saada lapsensa syömään terveellisesti. Lapset oppivat parhaiten esimerkistä ja meillä vanhemmilla onkin suuri vastuu opettaa seuraavalle sukupolvelle terveellisiä ruokatapoja.

On turha tuputtaa lapselle kasviksia jos niitä ei itsekään syö. Kerro lapsellesi terveellisen ruuan merkityksestä. Ota lapsi mukaan ruuanlaittoon pienestä pitäen ja tee ruokailuhetkistä mahdollisimman rauhallisia, jottei ruokailuun liittyisi mitään stressiä.

Olen äitinä niin helpottunut, että lapseni juovat näitä vihermehuja. Miten muuten saisin heille näin monipuolisesti ravinteita? Raakaa selleriä, inkivääriä, fenkolia, punajuurta, voikukkaa tai nokkosta? Kun huomaan, että lapseni alkavat niiskuttaa ja ovat tulossa kipeiksi, eikä ruoka tietenkään maistu, otan omenan, puolitan sen ja laitan väliin ison kimpaleen inkivääriä, luonnon yhtä tehokkainta lääkettä, ja mehustan sen. Siitä tulee shottilasin verran mehua, jonka lapseni jaksaa mutisematta juoda. Kun itse tunnen flunssapöpön kolkuttavan, teen reippaamman shotin korvaamalla inkiväärin valkosipulilla.


Kuka määrää?

Lapsille on tärkeää säilyttää itsemääräämisoikeutensa, joten joskus ruokapöytä voi olla aikamoinen vanhemman ja lapsen taistelutanner. Väitän, että moni lapsi lukee vanhemmistaan paineen vihannesten ja vihreän syömiseen ja kieltäytyy niistä juuri siksi. Jos näin on päässyt tapahtumaan, mehujen avulla saat mielenrauhan ja lapsesi tarvittavan määrän vihreää nestemäisessä muodossa.

Moni vanhempi miettii onko mehustaminen haitallista lapselle. Omakohtaisella kokemuksellani voin sanoa että se on kaikkea muuta! Vihermehut antavat lapselle energiaa kasvuun, kehitykseen, keskittymiseen ja oppimiseen.

Oletko huolissasi lisäaineista, väriaineista ja lisätystä sokerista joita on lasten mehuissa? Tekemällä mehut itse lapsesi saavat ravinteikkaita luomumehua ilman mitään ylimääräisiä aineita. Näin he tottuvat aitoihin makuihin ja alkavat luonnostaan karttaa keinotekoisia makuja.

Lasten kanssa on usein ongelmana ravinnon yksipuolisuus. Tämän voit tasapainoittaa sillä, että lapsen juomissa mehuissa on loputtomasti vaihtelua, eri makuja ja koostumuksia.
Vaikka lapsesi olisikin oikein hyvä syömään kasviksia, lapsilla tuntuu olevan 4-5 kasvista ja hedelmää, joita he suostuvat syömään ja muille sanotaan ei. Jäljelle jää lukuisia luonnon antimia joista lapsesi hyötyisi. Nokkoset, voikukat, sellerit, idut, raaka punajuuri tai inkivääri kuuluu harvan lapsen suosikkeihin, mutta mehun joukossa lapsesi saa näistäkin tarvitsemansa ravinteet.

Lapset rakastavat haasteita ja tehtäviä. Syö sateenkaari päivässä- haaste viikon ajan on hauska tapa saada lapset innostumaan siitä, mitä syövät. Voit tehdä koko perheelle taulukon, josta joka päivä voi ruksata yli värin, jonka on nauttinut. Vihermehun tekemällä voi laittaa helposti viisi rastia ja se kannustaa lapsia juomaan niitä! Teollinen ruoka on ruskeaa, harmaata ja väritöntä. Elävät värit antavat elämänvoimaa!


Sitkeys palkitaan!

Jos minä tekisin aamulla lapsille puuroa tai leipää, mitä he nyt haluaisivatkin, olisi minulla paljon enemmän tiskiä ja minulla menisi paljon enemmän aikaa kun aamumehujen tekoon. En usko, että he mistään muusta aamupalasta saisivat niin paljon vitamiineja kuin vihermehusta. Mehustaminen on siis hyvin tehokas keino ravita koko perhe hyvin lyhyessä ajassa.

Jos lapsesi on sen ikäinen että häntä pitää tosiaan jo vähän huijata juomaan mehuja, tee mehujen tekemisestä hauskaa. Odottakaa mehustimen tuloa taloon kuin koiranpentua konsanaan. Anna lapsen olla ensimmäinen käyttäjä ja anna hänen valita mehustettavat ainekset tarjoamistasi vaihtoehdoista. Ihastelkaa hänen reseptiään vuolaasti ja juokaa mehu shampanja laseista pillillä. Lapsen mehuun voi laittaa mukaan myös hieman kuitua jotta mehu olisi pureskeltavaa. Mehun juomisen jälkeen olisi hyvä antaa perään lasillinen vettä hampaita huuhtelemaan.


Terveellistä kasvatusta

Kun lapsi on vihermehujen lumoissa, on hyvä alkaa kertoa rehellisesti lapselle vihermehujen voimasta ja opettaa lapselle eri vihanneksista ja yrteistä. Voitte istuttaa ruukkuihin tai pihalle kasvamaan aineksia mehuihin. Istutin viime kesänä nuorimmaiseni kanssa retiisejä takapihalle. Hän katkaisi retiisin varret ja pesi ne. Teimme niistä mehua porkkanan ja ananaksen kanssa. Hyvin maistui ja poika loisti ylpeyttä!

Vaikka lapsesi juovatkin vihermehuja, älä silti lopeta tuoreiden ja höyrytettyjen kasvisten antamista. Vihermehujen ansiosta he ovat tottuneet ja hyväksyvät vihreät maut, joten pidä yllä tätä tarjoamalla joka aterialla tai välipalalla jotain kasvista kokonaisena, raasteena tai tikkuina.

Vanhemmille lapsille pitää rehellisesti kertoa terveellisen ruokavalion merkityksestä. Jos lapsi on koko elämänsä vain istunut pöydän ääreen syömään mitä hänen eteensä on laitettu, jossain vaiheessa tulee se aika, kun hän alkaa kyseenalaistaa tätä ja alkaa vaatia sitä ruokaa mitä hän itse haluaa. Lapsilla on mieletön halu oppia ja he innostuvat ruuan historian ja mielenkiintoisten faktojen kertomisesta.

Yläkoululaiset voisivat koulun jälkeen valmistaa välipalaksi vihermehun sen sijaan, että syövät herkkuja ja ostavat energiajuoman. Kuka teini uskaltaa olla suunnannäyttäjä ja kertoa muille mitä tulee aitoon ja originelliin energiajuomaan, vihermehuun?

Kokeilkaa sääntöä: Jos teet sen, juot sen! Huomaat, että jos ainekset on itse valittu ja mehu on itsetehty, se juodaan vaikka hampaat irvessä ja väitetään että se oli tosi hyvää. Kuva lasten mehukurssilta, jossa kaikki joivat mehuja ja kotiin kehotin menemään puiston kautta…virtaa riitti!

Vältä voimakkaita makuja

Vihermehu kannattaa antaa aamupalan yhteydessä, samalla kun sinäkin juot mehusi. Kannattaa välttää alussa kovin voimakkaita makuja kuten inkivääriä ja selleriä. Hyviä aloitettavia ovat hedelmien lisäksi bataatti, parsan varsi, kesäkurpitsa ja kurkku. Kiivi, inkivääri, appelsiini ja sitruuna ovat vahvoja ja herkästi oireita aiheuttavia, jos lapsella on taipumusta allergioihin, joten ne kannattaa jättää ensimmäisistä mehuista pois.

Kasvata vihermehun määrää vanhemman intuitiolla. Muutama lasillinen viikossa tai maksimissaan yksi lasi päivässä riittää. Nyrkkisääntönä 1-vuotiaalle snapsilasi päivässä ja 5-vuotiaalle pienen lasin verran päivässä.

Yli 10-vuotias voi jo varmasti juoda saman verran kuin aikuinen. Taas luottaisin vanhemman ja lapsen omaan intuitioon enemmän kuin suosituksiin tai tutkimuksiin. Lapsille ei paastoja, ellei paasto ole tahallinen esim. oksennustaudin aikana. Silloin jokainen vanhempi halaa mehustinta kiitollisena. Vihermehun runsaat ja monipuoliset ravinteet imeytyvät heti ja tauti on nopeammin ohi.