Mistä saada lisää energiaa luonnollisesti?

Onko olo uupunut? Onko energia hukassa? Pää nuokkuu ja päivä tuntuu menevän yhdessä ja samassa sumussa? Tämä tilanne on tuttu sadoille suomalaisille. Usein koko päivän kestävä väsymys kertoo jostakin; syöt huonosti, et liiku tai sinulla voi olla joku vitamiinin tai mineraalin puutos. Omaan hyvinvointiin kannattaa kiinnittää tässä tapauksessa enemmän huomiota, sillä jatkuva väsymys (vaikka nukkuisit hyvin) voi olla merkki siitä, että kehossasi on jokin huonosti.

Moni turvautuu tässä tilanteessa kahviin, energiajuomiin tai muihin piristäviin aineisiin, mutta ne tarjoavat apua vain väliaikaisesti, eivätkä korjaa väsymyksen takana piilevää syytä. Tästä syystä olemme koonneet alle lyhyen listan siitä, millä keinoin voit onnistua tuomaan päivääsi uutta energiaa luonnollisesti.

5 tapaa tuoda energiaa keholle luonnollisesti

1. Kiinnitä katse ruokavalioon

Kevyt ruokavalio saa mielenkin keveäksi. Vaihda väsymystä aiheuttavat nopeat hiilihydraatit ja roskaruoka täysviljoihin ja vihanneksiin. Tutkimusten mukaan raakaruoka tai mahdollisimman kevyesti kypsytetty ruoka saa elimistön energiapiikin nousemaan huomattavasti hitaammin, jolloin myös väsymys iskee kypsytettyihin, paistettuihin ja uppopaistettuihin ruokiin verrattuna huomattavasti epätodennäköisemmin.

2. Vihreä on uusi musta

Vihreiden vihannesten (esimerkiksi viherkaali ja pinaatti) tiedetään sisältävän klorofylliä eli lehtivihreää, joka auttaa parantamaan verenkiertoa ja nostamaan näin elimistön vireystasoa. Muista höyryttää nämä kasvikset kevyesti, sillä liian kuumassa lämpötilassa klorofylli tuhoutuu.

3. Tasainen ruokailu pitkin päivää

Unohtuiko taas aamiainen? Tasainen ruokailu ylläpitää energiansaantia ja ehkäisee liiallisia verensokerin heittelyjä. Tästä syystä aterioiden väliin jättäminen johtaa uupumukseen. Muista myös juoda vähintään 8–10 lasia vettä päivässä.

4. Energiaa lisäävät vitamiinit

Jatkuva väsymys voi johtua myös B- ja C-vitamiinin puutteesta. Hyviä luonnollisia B-vitamiinien lähteitä ovat esimerkiksi täysjyväviljat, kala, siemenet ja kananmunat, kun taas C-vitamiinia saa kätevästi hedelmistä ja marjoista.

5. Energiaa lisäävät mineraalit

Mineraaleista rauta, kalium ja magnesium osallistuvat tärkeällä tavalla elimistön energiatason ylläpitoon. Kaliumia ja magnesiumia saa luonnollisesti muun muassa vihreistä vihanneksista, banaanista ja täysjyväviljoista. Rautaa taas löytyy enimmäkseen eläinkunnan tuotteista, kuten lihasta ja maksasta. Tästä syystä vegaani- tai kasvisruokavaliota noudattavien on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota tämän tärkeän mineraalin saantiin.