Mausta smoothiet marjoilla!

Luonnossa on tarjolla runsaasti terveysvaikutteisia herkkuja. Varsinkin marjat ovat täynnä hyviä ravintoaineita, joista on keholle monin tavoin hyötyä. Marjojen vitamiini- ja antioksidanttipitoisuudet tekevät niistä loistavaa naposteltavaa, joka ei taatusti lihota. Marjat sopivat lisukkeeksi ja raaka-aineiksi lähes kaikkiin ruokiin, etenkin vihermehujen sekaan. Mikä tekee marjoista niin terveellisiä?

Marjat ovat täynnä antosyaaneja, joita on erityisesti tummissa marjoissa. Antosyaanit ovat marjoille värin antavia pigmenttejä. Ymmärtääksemme, miksi marjat ovat hyviä terveydellemme, meidän on tiedettävä antioksidanttien hyödyistä. Ikääntyessä kehon eri prosessit hidastuvat. Muutoksia tapahtuu niin ruoansulatuksessa, lisääntymisessä, seksuaalisessa aktiivisuudessa, psykologisessa toiminnassa, immuniteetissa kuin verenkierrossakin.

Marjat ovat rikkaimpia antioksidanttien lähteitä. Marjat tunnetaan myös korkeasta vitamiinipitoisuudestaan. Niissä on erityisen paljon C-vitamiinia, joka on luonnollinen kehoa suojaava aine ja auttaa parantumaan nopeammin. Toinen tärkeä marjoissa oleva vitamiini on K-vitamiini. Marjat sisältävät myös runsaasti B-ryhmän vitamiineja, jotka ovat hämmästyttävän hyödyllisiä kehon kasvulle ja kehitykselle.

Marjat – suuri mahdollisuus

Marjat ovat luonnon superruokaa ja kätevää ravintoa laajan levinneisyytensä ansiosta. Ne kasvavat trooppisina sekä leudossa ilmastossa ja jotkin myös suosivat kylmempää vuodenaikaa. Marjat nousevat vuosittain aiheeksi uutisissa , kun marjastuskausi alkaa. Milloin uutisoidaan ulkomaisista marjastajista, milloin marjametsään eksyneistä poimijoista. Marjojen terveysvaikutteista muistutetaan vuosittain. Sademetsissä saattaa kasvaa vielä useita marjalajeja, joita ei ole vielä löydetty.

Marjat sopivat syötäväksi sellaisenaan, vaikka suoraan metsästä tai pensaasta poimittuina. Niitä on mukavaa napostella tuoreina tai kuivattuina, ne sopivat välipalaksi erilaisten askareiden lomassa. Ne kelpaavat evääksi töihin ja vapaa-ajalle. Saat helposti täydennettyä päivän vitamiinitarvetta esimerkiksi näyttöpäätteen äärellä, kun ajanvietteesi on pikakasino, tai kun rentoudut illalla lempiohjelmiesi parissa. Mustikat tekevät tunnetusti hyvää silmille!

Terveyshyödyistään, kätevyydestään ja suhteellisen helposta saatavuudestaan huolimatta marjat eivät maistu aivan kaikille. Marjojen määrää on helppoa lisätä ruokavalioonsa käyttämällä esimerkiksi marjarouheita ja jauheita sekä erilaisia marjasoseita. Pakastettu marjasose toimii hyvin vihermehuissakin! Marjojen lisääminen päivittäiseen ruokavalioon onnistuu melko vaivatta ja lähes huomaamatta. Jos todella haluat marjoista kokonaisvaltaista ja halpaa terveyshyötyä, suuntaa metsään, kun marjasesongit ovat parhaimmillaan. Ravintorikkaiden luonnon karkkien lisäksi tarjolla on terveellinen metsäretki, hyötyliikuntaa ja halutessasi ehkä myös mieleistä seuraa muista marjastajista.